Monday, 28 December 2020

Cara untuk Post Barang Menggunakan Courier J&T

 Assalamualaikum dan hai semua! Ramai yang masih baru dalam perniagaan? Tak apa, saya akan ajar cara macam mana cara yang betul untuk post barang guna courier J&T. Tak susah pun, mudah sangat yang tersangatlah mudah.

Pertama sekali, kita kena tahu dulu ke mana barang yang kita nak post ini akan pergi. Semenanjung? Sabah Sarawak? Terpulang. Biasanya kalau semenanjung nak post ke sabah sarawak kos tinggi sikit, same goes to sabah sarawak nak post ke semenanjung. If barang below 0.5 kilogram, standard cost price is rm8, sabah sarawak rm12. 

Kedua, cari cawangan J&T yang berdekatan dengan rumah awak semua. Contoh, awak tinggal dekat Rawang, so boleh pergi J&T yang berdekatan area Rawang. If awak merupakan seller skincare macam saya, awak kena balut dulu dengan bubble wrapper so that parcel tu akan lagi selamat. Especially barang fragile, sangat penting dengan bungkusan yang tebal. Kalau nak post skincare di Sabah Sarawak, kena pastikan awak ada surat pelepasan untuk pegawai sana check sama ada skincare itu selamat atau tak.

Ketiga, bila dah sampai J&T, awak perlu beratur if ramai. Kalau tak ramai, boleh terus pergi ke kaunter and bagitahu staff di sana untuk post barang awak tu ke mana. And nanti staff J&T akan ambil barang awak yang dah dibalut itu dan dia akan masukkan dalam sampul yang bersesuaian dengan size barang awak. Ada tiga jenis saiz sampul J&T iaitu S, M dan L. Kalau nak post surat, memang ada khas sampul yang agak tebal untuk post surat supaya tak kedut. Setiap jenis harga berlainan ya.

Keempat, awak hanya perlu bagi detail penerima dan pengirim (awak). Kalau saya, saya biasanya akan tulis siap-siap dekat dalam notes phone and terus bagi phone itu untuk staff J&T type details dengan betul. 

Kelima, selepas sahaja dah bayar, staff J&T akan bagi satu helaian sticker yang kecil ada logo J&T. Sticker itu sebenarnya bukti yang awak dah post barang itu untuk penerima. Dalam sticker itu, akan ada details customer awak, details awak dan juga waybill number which is number tracking untuk customer awak check barang dia dah ada di mana.

So itu sahaja! Mudah kan? By the way, setiap cawangan J&T akan caj harga yang berlainan ya. Ada yang murah sikit, ada yang mahal sikit. Kalau kawasan saya, dia akan caj rm8.50. Kiranya 50 sen itu kita belanja customer kita hehe. 

All the best and semoga awak semua dimurahkan rezeki yang melimpah ruah! Good luck business masing masing <3

No comments:

Post a Comment